Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

03 януари 2012

Dans Tes Bras, Еditions de Parfums Frédéric Malle



лансиран 2008 г.
Eau de Parfum
UNISEX
Olfactive Group: Woody Floral Musk




Изкуство


или мултимилиарден бизнес е парфюмът – е добро упражнение за поляризиране на мненията. Пускаш магнита и около полюсите му се завихрят достатъчно силни доводи за да се неутрализират взаимно и да те объркат. Доколкото се води този дебат, то става на специализирани страници и форуми, с незначителна проводимост до главното ни електрическо табло, захранвано от далеч по-значими дискусии с високо напрежение. На мен ароматът ми влияе толкова силно колкото и музиката; в състояние е да ме развълнува колкото и изпипана сцена от филм и от този първи признак за еднаквост следва, че парфюмът е изкуство. За любимата ми дружка, която живее в Англия и не се вълнува от парфюмни миризми, парфюмът е бизнес като всеки друг, достатъчно печеливш за да се рекламира в най-напеченото телевизионно време.


Eдин от най-силните козове


на парфюма в дербито му изкуство срещу индустрия са нишовите парфюмни къщи, а туз каро в колодата е Еditions de Parfums Frédéric Malle . Нишовите имена не рекламират в прайм-тайма и не се съобразяват с условностите на преобладаващия вкус. Могат да лансират шантави мириси, от които не очакват да направят бестселъри. Подобно на картина на Пикасо такива парфюми си имат ценители, чиито възприятия успяват да трогнат, но повече са тези, които реагират спонтанно “за бога, каква е тази изчанчена мацаница”. Такъв именно възклик предизвика у мен Dans Tes Bras.


Интересът

ми към Frédéric Malle е колкото искрено любопитство, толкова и респект. Впечатлих се много от начина, по който дава трибуна на гастролиращите при него парфюмни носове. “Когато тръгнах преди 10 години с термина “издател на парфюми”, бях решил да освободя парфюмерите от ограниченията, които анализаторите на пазара и фокусните групи често налагат. Работя както издател работи с писатели. Давам на авторите на ароматите пълната свобода да изследват и изразят идеите си. Всеки парфюмер е свободен да използва най-новите технологии и най-редките суровини...Когато е готов, го публикувам в “Editions de Parfums Frédéric Malle.” – такова е кредото на този стилен мъж, свързан от дете с парфюмните аромати *. Когато си купувам парфюм от Douglas, бързам да надникна кое е името зад етикета Chanel, Givenchy или Dior . Все пак допускам аромата до кожата си и не ми е безразлично нито какъв е, нито кой го е създал. Най-малкото, което дължа на една картина е да прочета подписа на художника отдолу, преди да я окача на стената. Легендарният парфюм на всички времена могат да назоват всички без изключение, обаче само трима от десет ще са чували Ernest Beaux, който стои зад Chanel 5. Парфюмите на Frédéric Malle имат автор, който е част от името на аромата и не е анонимен. "Когато работиш с парфюмери, работиш с артисти.” – разсейва всички съмнения за отношението си към парфюма Frédéric Malle в едно интервю за Independent . В моята теорема подписът върху произведението е втори признак за изкуство.


Пред Dans Tes Bras


стои Maurice Roucel. Самоукият парфюмер, който ме плаши с гъстите си вежди и мустаци по-малко отколкото ме изплаши с 24 Faubourg (Hermes) и Insolence (Guerlain), тръгва от лабораториите на Chanel през 1973-та. Разпознавам твърдата му ръка и колкото и да не ми допада отсечения му почерк, съм чувала, че характерност в стила е първото условие за артист. Maurice Roucel взима повод от Après L'Ondée (Guerlain, 1906) при създаването на Dans Tes Bras. “Дълбокият и траен мирис на топла човешка кожа, с всичките ѝ солени и плътни тонове. Аромат, инкрустиран със солидни късове кашмеран, сандалово дърво, мускус и пачули. Подсилен със салицилати** и тамян, омекотяван с хелиотроп, оцветен с теменужни акорди. Интимна, дълбока и тиха чувственост, сгъстен аромат на кожа, есенцията на истински парфюм” – това чета на страницата на Еditions de Parfums Frédéric Malle за парфюма. Интимният мирис на човешката кожа трябва да е и поводът за името, което означава “в твоите ръце”, а подтекстът му “в твоите прегръдки”.


Два дни



си удължавах удоволствието и изучавах Dans Tes Bras само от капачката на флакона. Сякаш съм знаела, че ако се парфюмирам, магията ще се пръсне, но и ми харесваше препратката към изчезналото L'Arte di Gucci (Gucci). Проучван от флакона си само, ароматът напомня за именно тази класика и има значително по-цветен и меден мирис, отколкото върху кожата ми. Първата ми мисъл при реалното парфюмиране беше, че съм се напръскала с коресилин. Синтетичен разредител за блажни бои, ароматизиран с лилав сапун от теменужки. Така се стреснах, че тръгнах да проверявам автентичността на флакона си. Няма грешка, оригиналният е – само че нищо от повтореното в безброй ревюта за този труден аромат не откривам. Нито мирисът на пресни печурки, нито теменужките от друго поколение, нито пък разбрах защо почти всички блогове са сложили снимки на коне при ревюто си. За да ви спестя обикаляне по най-авторитетните страници за парфюми, ще обобщя трите думи, които се повтарят – гъби, землист, дървесен. В моя спектромер – ароматизиран коресилин, карамфилова подправка, едри люспи сапун, цветно отзвучаване. Зад първоначалната синтетична вълна, която се бухва със сила в носа ми и давам откат, разпознавам още по-синтетично усилен карамфил. И май не е само подправката, ами и цветето. В този интересен и много предизвикателен мирис сякаш са настъргали един цял сапун с пренатегнат аромат на теменужки. Толкова натегнат и толкова смъдящ в носа, че виолетките не са цветни, а бълбукат като лилава сапунена пяна. Нито пък мога да кихна и да спра дразненето в ноздрите. Ако сте мирисали отблизо калъп сапун с много силен аромат, е вероятно да помните това гъделичкане и леко смъдене. Dans Tes Bras е особено траен аромат, но който не се видоизменя значително. Заглъхва му синтетиката и става по-реален мирис, в който намирам цветността получена от капачката. И много свежо набрано и неконсервирано пачули. Тъмнозелено и дъхаво като листа на мушкато. Труден за разказване аромат, на който чакам с нетърпение остатъка, заради взаимността му с L'Arte di Gucci.


Тиха чувственост


и интимност на прегръдка, разчувствана човешка кожа, които очаквах по описанието да намеря – не намерих. Dans Tes Bras ме напряга, действа като усилвател на емоции и ме държи на ръба на агресия. Рано ми е за нежната прегръдка и блаженото отпускане в ръцете на другия от името на парфюма – това чак остатъкът може да го внуши. Сексуалността в повечето ароматно време е бясна и нерeжисирана като дивото сливане на жилав хубавец, забърсан от примерна съпруга, избрала L'Arte di Gucci за вечерта, в която го няма мъжът ѝ. Кълбото им мирише на мускул с метална твърдост, на реновиран мотел, на хотелски чаршаф, пран със силен сапун да заличи следите от други, на първичен инстинкт и на нейния парфюм. Неудържàн темперамент.


___________________________________________________

* внук по майчина линия на Serge Heftler - приятел от детинство на Christian Dior и основател на Christian Dior Parfums; майка му пък е дългогодишен художествен директор на Christian Dior Parfums, а дългият ѝ пръст стои в основата на класическия Poison (Dior).

** производни на салициловата киселина с различни приложения, в хомеопатия и лекарства напр.

Няма коментари:

Публикуване на коментар