Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

02 юни 2011

Éclat, Fragonard





лансиран 2006 г.
Еau de Parfum
Olfactive Group: Oriental Floral


Fragonard


идва от самата столица на парфюмерията Grasse и е нишов бранд с традиции. Основан през 1926 от Eugene Fuchs, който само увековечава името на своя земляк – художникът Jean-Honore Fragonard, без той да има връзка с парфюмерията. Брандът влезе в полезрението ми с друг аромат – Emilie, но реших да разкажа първо за Éclat, понеже ме скандализира красиво. Éclat е в значението на брилянтен успех, фурор някакъв или великолепно изпълнение и се среща сред имената и на други парфюми. Това, което ме шокира в точно този Éclat е необикновеният вид сладост. Познавам плътна, захарна, глюкозна, фруктозна, бонбонена, конфитюрна, сиропена, ..., но такава необикновена не ми беше влизала в ноздрите. Маршмелоу сладост за почитатели на gourmand аромати. Много специфична, много химична, прелестна идея, която мога само да оценя заради оригиналността, но не бих могла да нося активно. Както и да ви преразказват този парфюм, представата за него е трудна.



Властни


цитрусови ноти от началото на аромата изпадат незабавно в немилост, заради сладостта, която изригва изотзад. Маршмелоу цунами върху франджипани. Много сладко върху още по-сладко, тоест. Маршмелоу са онези детски дунапренени бонбони в розов или бял цвят. Приятели отвъд океана, ме научиха преди години да ги пека на барбекю (!) преди да хапвам, за да не ми залепва устата от гумираната им, желатинова сладост. Намерих го за щур вкус и повече не повторих. Ако ви се струва странно, че американците си пекат на шишчета набучени маршмелоу, държа да подчертая, че въображението им бледнее пред това на шотландците, които пускат за няколко минути десертите Mars във фритюрника и си ги хапват неотцедени от мазнината. Франджипани или плумерия пък, е цветето от традиционните леи огърлици на Хавай. Така е изящно завъртяно на розетка, че прилича на изкуствено и направено с шприц от майстор сладкар това цвете. Нещо като декорирана в центъра целувка, ако го преразказвам на външен вид. Ароматът на франджипани е превземащ и тропически – веднага ме телепортира в някой фототапет с остров и невъзможно красив пясък и вода. Дали защото не сме расли покрай такъв аромат и първо сме го усетили в козметични продукти, но на мен мирисът ми се струва винаги химизиран. Сладостта на този мирис е много силна, но подсушена от сироп. Нищо чудно, франджипани в природата не отделя нектар и само мами със силният си аромат нощните пеперуди, които го опрашват естествено. Именно през нощта е силата на неговото уханно излъчване, но в продуктите, в които участва като съставка, никога не ми е подсказвало нощта. Напротив, ярко слънце и тропически плаж ми рисува. Усещането допълва и гардения в състава, която в Éclat не разпознавам отделно, а е само мегафон за тропическото чувство.


Ако трябва



да сравня с някой друг парфюм, Éclat може би е далечен роднина на Intense Tiare (Montale). Там става дума за Таити, тук пък за Хавай. Там обаче е гледка на прелестни и лекомислени монокини, прострели бронза си на плажа, а тук има известна доза интрига, банският не е свален и дамите от фототапета не гледат подканващо. И в двата случая е странен за нас аромат, с който не сме свикнали. Сигурно това е причината да ми се струваше често, че не съм точно парфюмирана, ами намазана с монои, или пък са ми пръснали качествен фруктов лак в косата. Особено мощно присъствие и удивително добра трайност предлага парфюмът и ако не ви се завива свят от него и не ви залепва устата от пищната му сладост, а ви харесва тропическата мечта в парфюмен вид, Éclat оправдава напълно цената си. Не ми е споделял да ни дели по възраст, но и той като много летни и сладки парфюми, би предпочел сладки и летни дами. Него пък биха го предпочели ценителите на gourmand интригата. Маршмелоу франджипани.

1 коментар:

Анонимен каза...

помирисвала съм веднъж и дали заради името, но ми напомни за адаша си на Ланвен, твоето описание навярно е по-точно
:)

Публикуване на коментар