Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

10 март 2011

Beyond Paradise, Estee Lauder




лансиран 2003 г.
Eau de Parfum
Olfactive Group: Floral


В случая


с този парфюм бях категорична, че петзвездната оценка на Лука Тюрин и специалното внимание, което му отделя не само в книгата си*, ами и в лекциите си, са пристрастни и несправедливи. Мислено го заподозрях в приятелски отношения с Estee Lauder и респективно субективизъм. Хлопнах кутията и го забравих в дъното на шкафа. Беше ми се сторил остро и сурово жасминов. Реших, че е умалено и оцветено копие на Private Collection Jasmin White Moss (Estee Lauder). Ако не си бях забравила паролата за достъп до fragrantica.com, отдавна да съм се присъединила към мнозинството гласували с не харесвам. Запролети се и топлото слънце ме омилостиви да прочета втори път Beyond Paradise. Шокирах се. Не вярвах, че държа същият флакон, който преди два месеца набръчка носа ми. Плътният, цветен аромат, който плъзна, ме трогна със своята кремообразна мекота. Отвъд рая** със сигурност не ме пренася, но ме разнежва и връща в детството.


В градината


на баба ми имаше обичайните за двора гергини - далии, хризантеми, лалета и кокичета, ружи и невени. Имаше обаче и едно високо цвете с бели, огромни и изящни камбани, крем. Не бях виждала още амарилис или антуриум, нито орхидеи или други екзотични красавици. Затова и това цвете беше толкова извънземно красиво и аристократично, че ми се струваше цяло събитие то да цъфти точно в нашия двор. Оранжево жълтият му цветен прашец ми приличаше на златни стърготини и оставяше диря по ръцете и дрехите ми, каквато днешните автобронзанти оставят. Ухаеше упойващо и баба ми ме плашеше, че ако накъсам цветовете за вазата и ги оставя в спалнята, няма да се събудя на сутринта. Не съм сигурна дали крем и ароматен лилиум са едно и също, както ми се струва, но с този аромат се нанася и Beyond Paradise. Плътно и упойващо е началото му и вместо описаните зюмбюли и цитруси, аз подушвам онзи крем от двора, около който ми беше забранено да се навъртам. Бяло е и ароматното сърце – гардения, жасмин, орлови нокти и орхидея, но не е анемично. Комбинацията ми напомня безпогрешно момини сълзи, разтреперени от вятър. Хибискус, амбра и сливово дърво от базисните нотки не разпознавам. На мен ми ухае на крем от начало до край. И на момини сълзи, които пеят втори глас.



Всъщност,


Beyond Paradise свири същата композиция като Pleasures (Estee Lauder), взета с две октави по-ниско. Цветята не са така ярки, а упойващи и кремообразни. Няма го кристалния, висок цветен звук. Beyond Paradise е приглушен цветен камертон, сравнен с хора на пролетните цветя в Pleasures. Не чувам онова зън-зън-зън, а едно дълго и текнещо зъннннн. Докато за много други аромати не откривам особена разлика в поведението при различни температури, то в този парфюм топлината е нужна. В студеното жасминът надделява като суров и тежък, а сгрян е тревисто красив. Добре, че не се оставих на парфюмния си инат и първоначалните впечатления. Сега познавам още един красив белоцветен аромат. Beyond Paradise звучи леко носталгично и има плътност, която да предложи на по-зрялата кожа. Повечето бели цветя са прозрачни като привидения в парфюмите, а тук имат обем и светлина. Мека и красива светлина, в която годините са като под фон дьо тен. Парфюм за малкия ден на големи.
____________________________________________________________________________________
* Perfumes The A-Z Guide (2008, 2009)
** Beyond Paradise (англ.)

Няма коментари:

Публикуване на коментар