Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

23 декември 2011

Escale à Portofino, Dior



лансиран 2008 г.
Eau de Toilette
Olfactive Group:
Citrus Aromatic
Cruise Collection



Портофино


е малко рибарско селище, което ми прилича на бисерче, хубаво ошлайфано от средиземноморските води на италианската ривиера. Кокетното местенце е струпано около пристанището си и носи името си от римски времена. Portus Delphini е било наречено тогава заради многото делфини обитавали залива. Dior избира Портофино за първа спирка* от пътуването по море в Cruise Collection. François Demachy‚ чийто нос се разпознава в аромата, си представял и искал свеж парфюм, а с по-устойчива структура от обикновен cologne. С цитрусовия ми опит натрупан дотук мога да преценя, че си е избрал едно от най-изкълчващите салта на парфюмерията. Citrus Aromatic си е трудна мисия поначало, а дамският ароматен цитрус мога да нарека мъката на парфюмера - по аналогия с онази дребнолистна папрат, която толкова измъчва художниците. Цитрусовата миризма е експлоатирана главно в домакинските препарати и е резервирана основно за мъжките одеколони. Оттам и трудността да ѝ дадеш женствен контур и вечното предизвикателство да я заставиш да ухае луксозно. Да не мирише на химикал за плочки за баня, нито да напомня препарат за чинии.

Escale à Portofino


се е разграничил от битовата химия наистина, а от одеколон се е отдалечил само дотолкова, доколкото да минава за унисекс. Кройката му не е типична дамска, макар да има изпилени до облост ръбове. Неразкроен средиземноморски деним с прави крачоли и копчета вместо цип, така че може да се носи и от двата пола. По-придирчива в излъчването си жена би преместила Escale à Portofino на рафта на мъжа си още при първото пролетно чистене. Аз например, тъкмо това направих като обаче си узурпирах правото да се присягам към флакона в най-знойната жега и непоносима влажност на въздуха. В такива условия и най-упоритите ми претенции отпадат – тогава търся нещо, което да ми отпуши носа от катовете мараня запушили дишането ми и ароматът ми действа като атропинова инжекция в сърцето след алергичен шок. Изведнъж възвръщам командата над функцията си и ми се прояснява разтопеното от топлината съзнание.



Затова и


ми е трудно да говоря за Escale à Portofino като за парфюм в класическия смисъл. По-скоро го оценявам като билкова, прохладна тинктура с лечебни свойства. Като чета за 16-те съставки, за които говорят на страницата на Dior, си представям всъщност поливалентен еликсир от типа на шведската горчивка. И не съм далеч от истината – комбинацията бергамот от Калабрия, клонки и зелени листа от портокалово дърво от Сицилия, италиански лимон – дава съвършената зелена свежест на маточина. Първите минути на Escale à Portofino са като прясно разтъркана между дланите сочно зелена маточина, чийто лимонов шомпол минава по цевта ми и събаря нагорялото. Ако сте се прехласвали по автентичната свежест на билката, то бездруго ме разбирате. Умерен хлад, който не те пресича като ледена дъвка Orbit, ами те освежава като мокра кърпа на челото. Пръска се наистина свежестта и разпознавам прясно настъргана лимонова кора, но никъде не подушвам горчивите бадеми за които са се надпреварвали да пишат. Даже и подправките от описа на аромата не променят чисто цитрусовата му кухня. Escale à Portofino съхне с дъха на свежа, мокра кърпичка, с която си се обтрил и в това дъхаво ехо сигурно има кедър и кипарис, обаче не ги разпознавам като дървесен мирис. Ароматът отзвучава цитрусово, както си и започва.

Лукс


като такъв не си изнамирам, но в защита на парфюма е смекченото му цитрусово сърце. Няма стипчивите ръбове на афтършейв и кристалният му дъх е изшлайван да не щипе в носа. Съкращавам го до маточина, нищо че има дълго ароматно уравнение. Уличавам го в прилики с далеч по-поносими като цена аромати и присъдата ми става много сурова. Aqua Classica di Parma (Borsari 1870) ми предлага съвсем същата цитрусова благост на десет пъти по-разумна цена. Дори Acqua Colonia Melissa & Verbena (4711), който мога да си купя в кварталния магазин, ми върши същата работа. Прохлада по цени на Dior.
______________________________________________________


* еscale (фр.) – престой, междинна спирка

Няма коментари:

Публикуване на коментар