Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

20 април 2011

Organza, Givenchy





лансиран 1996 г.
Eau de Parfum
Limited Gold Edition (2006 г.)
Olfactive Group: Oriental Floral


Принадлежа


към малцинството, което не само не може да носи, ами не може и да оцени този парфюм. Толкова суперлативи изчетох, толкова обяснения в любов към този аромат, които ми се искаше да мога да споделя, а оставам апатична и сляпа за красотата, за която се говори. Не я откривам в никой сезон и при никои обстоятелства. Докато за другите парфюмът е вкусен и божествен, за мен остава задушлив и непохватен. Онова, което е за други сладкиш с плодове, плодова тарта или препечената коричка на кекс, е за мен нелуксозно и натрапчиво, угнетително присъствие на блажни бели цветя. Плътен и вечерен, зимен парфюм, трябва да е Organza. За мен е аромат на 90-те, тромав и туберозен. От онези, които отвеждат ехото на Poison (Dior), опитвайки се да осъвременят неговата тема, вместо да я оставят в 1985, където ѝ е мястото. Възрастта ми е точно зрялата и подходяща прицел за този и другите такива парфюми, а никога не са успявали да стигнат до мен. Карат ме да се чувствам като домакинка на ведомствен стол, напъхана в тежка плюшена рокля и заведена за посмешище на изискан бал.


Ако можеше



ароматното начало да продължава по-дълго, се размечтавам. Въпреки, че не различавам поименно нотките му, долавям за кратка минута свежестта на зелени треви и бергамот. Връхлитам обаче веднага на изкуствено омазнените бели цветя – гардения, тубероза и жасмин. От това пълномаслено ароматно сърце ми става тежко, като след неразумно преяждане. Присядат ми и медените орлови нокти и лепкавата като туткал сладост на сърцевината. Ако и да намирам описаните в пирамидата орехи, те са овъргаляни в озахарен мед, чията захар хрущи в устата. Твърде пищната сладост и масленост, ми извеждат твърде буквален акцент върху заоблена женственост. И в края на 90-те не можех да нося този род парфюми, а сега ми изглеждат съвсем гротескно, на фона на чисти и елегантни, модерни молекули. Кухненски нелуксозна ванилия, ми натрапва парфюмният остатък и не откривам нищо от дървесата, описани в базисните ноти.



Не съм


сигурна дали името на парфюма е препратка към текстилната органза, но ми действа по същия начин. От тази материя инстинктивно свивам пръсти в юмрук, за да не я докосна и да не изскърца по ноктите ми. Блясъкът ѝ ми се струва изкуствено лъскав, като опита да се направи официален парфюма от блажни, кухненски миризми. Златното лимитирано издание, посветено на десетата годишнина от лансиране на парфюма, не се различава по нищо от класическия вариант. Само флаконът е още по-буржоазно залитнал с твърденията за 24 каратово златно покритие. Ако не бях станала скоро свидетел, как различните кожи интерпретират различно парфюмите, щях да твърдя, че Organza е архаичен аромат, без бъдеще. Чета обаче, колко почитатели има и за да не се изкуша да им завидя, се допитах до любимия мъж как ми стои този парфюм. Интересно как един инженер, без познания в парфюмната област, успя да сведе всичко, което изписах дотук, в едно изречение – евтин осмомартенски подарък от соцвремена. Тежка присъда.

Няма коментари:

Публикуване на коментар