Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

02 май 2011

Cristalle, Chanel



лансиран 1974 г.
Eau de Toilette
Olfactive Group:
Chypre Floral


Строших


кристалната ваза на майка ми преди много години. Беше от онези масивните и дебели вази с безброй орнаменти по нея, донесена като трофей от ведомствена екскурзия до Чехия. Изглеждаше нестрошима, но аз имах талант. Оглушителният трясък ме уплаши така, че ми се размина наказанието, а стотиците бодливи късове сол посипали се по земята, още помня. Блестяха като разпилени мъниста и аз ги гледах като хипнотизирана. Така блестят и се сипят солено-кристалните пръски на този парфюм. Зелено цитрусовото му решение, ми изглежда извънредно смело за 1974, когато е лансиран. От друга страна, вечният ми фаворит Aromatics Elixir (Clinique), е лансиран през 1972 и носи подобни белези, затова ще ги приема за характерни печати на парфюмната мода по това време. Cristalle е солено-лимонов, свеж, дневен аромат за горещи дни и хладно настроение. И за дръзко поведение.

Толкова


е солено ароматното начало на вкус, че ми горчи почти, като хинин. Напомня ми Bitter Lemon или Tonic швепсът. Лимон, лимон и пак лимон откривам. Прясно срязан и лъскаво кисел, от който ти стават кристали в устата. Изтръпвам от хлад за секунди, като в оросените пролетно-летни сутрини, когато знаеш, че ще стане горещо и не взимаш връхна дреха. Не намирам зюмбюлите от сърцевината, нито каквото и да било цветно присъствие. Cristalle е цитрусов, а не цветен шипър, както fragrantica.com твърди. Присъствието е зелено от босилек, а го чувствам като от косени детелини. Харесват ми дъбовите мъхове от базисните нотки, точно така заискрени и подострени. Както скоро имах случай да се убедя, в автентичния си вид, те звучат глухо и монотонно. Не и в Cristalle. Тук те съхнат звънливо и продължават да напомнят одеколон от миналото. Почти на границата с бръснарските принадлежности, стои ароматът. Не я прекрачва, обаче. В изсъхналия добре аромат винаги ми се струва, че различавам сурови кожени нотки, подобни на тези в Kelly Caleche (Hermes). Избягвам да нося Cristalle през май, колкото и да е топло. По странен начин ми напомня великденска тава с агнешко месо, украсена с резени лимон, чийто дъх се носи от съседите. Шега на асоциациите ми, вероятно.


Кристал,

кристален и производните, ми звучат красиво като думи. В тях освен мелодия, има и искри, независимо за кое значение се ползват. Намирам подбраното име за уместно и предварително описващо аромата. Смела дама, почитател на цитрусите в парфюмите и най-вече на тръпчивите и кисели вкусове, би го оценила най-високо. Познавам едва десетина аромата на Chanel, но Cristalle стои категорично извън редичката на общото звучене. Ако не виждах имена и флакони, бих го приписала на Hermes или Sisley като основна тоналност. Емоцията му ми е позната и от Eau de 3 Sisley. Красив и малко страшен – казва за аромата Лука Тюрин и му дава най-високата възможна оценка. Хладен и дързък, независим – казвам аз и го причислявам към красивите и нехимични цитрусови аромати. Посолен, искрящ лимон.

Няма коментари:

Публикуване на коментар