Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

13 декември 2011

Shalimar Parfum Initial, Guerlain







лансиран 2011 г.
Eau de Parfum
Olfactive Group: Chypre Floral


Дебютирах


на квартално коледно увеселение в почти невъзможно съчетан тоалет. Дънки в стил Марлене и къса туника с тромпетен ръкав, обточен с BoHo гайтани. Краката ми пък влудяваха с последния гърч на модата при ботушите – новият Rosabella сабо модел на култовите Ugg, заради който не мигнах 47 часа (докато не ги купих). Разностилната мешавица покрих отгоре с най-ценното си палто, с огромна кожена яка, под което се очаква да сияе някоя коктейлна рокля. На пръв поглед изглеждах като обличана на тъмно, с каквото докопам. На втори обаче, произвеждах впечатление на устойчиво балансирана върху тънка екстравагантност. Ако Дитер Болен не ми изглеждаше клоунски с розовата си риза и неоново червени чорапи, щях да кажа, че съм била а ла Болен екстравагантна, а аз имах претенция на хармонично екстравагантна. За каймак на цялостното ми излъчване избрах Shalimar Parfum Initial. И не защото е толкова нов или прелестен (като ботушът ми), или аз влюбена в него – а заради хармоничната му екстравагантност, която ми припасна. Подобно на моя тоалет, парфюмът комбинира ретро и хипи, класически и готически миризми в странна, а иначе съзвучна съвкупност.


Ако взема

историята, че новият придворен парфюмер на Guerlain - Thierry Wasser е забъркал поредната вариация на бестселъра Shalimar по молба на 17-годишната си племенница*, излиза, че или тя е екстравагантно момиче или историята е формална. Не само, че новото издание не е олекотена версия, ами не ми и прилича на модерната, плодова вариация на класическия образец, прицелена в радиуса на 20 до 30 годишните млади дами, с каквото мото са го лансирали.


От друга страна,


те пък са толкова млади, че може наистина да не помнят винтидж миризмата на едновремешните червила и леко гранивото дъно на чантите, с която се нанася Shalimar Parfum Initial. И понеже не я помнят, няма да им се стори красиво ретро каквото на мен ми се струва ароматното начало. На мен ми ухае на хубаво, кафяво червило Ален Мак, омацало стари и мазни от дълга размяна банкноти. Въргаляно в портмоне с подплата от жарсе, издълбано с клечка за зъби от капсулата за да го използват докрай и с разтурена нейде капачка. Портмонето е велурено и ципът му е заял - някой някога го е смазвал с масльонката на шевната машина, вътре влиза и излиза всичко от чантата - снимки на децата от лагери, натрошено хапче амидофен от което се сипе горчив прах, черен молив за очи и той без капачка, омацана щипка за вежди, носна кърпа седяла дълго в джоба на травирена рокля. Носталгичен ретро мирис от чантата на много хубава с обикновеността си жена, досущ като моята градска баба. Никъде в тази пасмантерийна миризма не откривам цитрусовия сигнал от връхните ноти. Мога да си самовнуша бергамота и зеленината, но за портокал или ярка тропическа заря и дума не може да става. Initial влиза в ноздрите ми като плътна, осезаема и прочувствена винтидж миризма, в която стои усещането за поизносена велурена кожа.


И специфичният


ирис от сандъчето с инструменти на Guerlain също не го разпознавам като типичния в сърцевината. Тукашният не е лугав корен като в Insolence или някои от серията Aqua Allegoria. Този е дълго подсушаван, далеч по-землист и не е блатно акватичен. На ириса му вярват, че носи усещане за пудра, че опудря миризмата на останалите парфюмни компоненти. За Initial също говорят за пудрен аромат и ако имат предвид прашен, а не козметично – пудрен, съм много съгласна с тях. Прашен в смисъла на сух и не на пепеляв.


Виж ветиверът

вече, не мога да го сбъркам. Тревно-дървесният му и много специфичен дъх прави сърцето на парфюма много минорно и нефосфорисциращо. Няма захарност, тоест. Има внушена само сладост от бобовата тонка в базисните ноти, но далеч не е сладостта на гурме парфюм. Тази е вметната като 13-ти подкадър.
Закръглен до цяло число, Initial ухае за кратко на дъното на чанта, после на сух ирис и ветивер, а завършва бързо на нежно ванилово сорбе, което е общата му тангента с класическия Shalimar. Нанася се зрелищно, а утихва моментално до опудрен. Произвежда wow ефект, но който няма акустично ехо.


Категорично


не мога да се съглася, че е прицелен в средностатистичния вкус и е гласен за хит в класациите. Още по-малко при най-младите. Без да е ярко цветен, и без да има необходимата за шипър пачули мощ – ароматът си остава шипрово труден за този, на когото шиприте са му принципно непоносими. Никак не му отива на този парфюм голото тяло на модела от рекламата, нито внушенията за порочната невинност на Ева. Initial е балансиран и обигран, точно както балансираме и обиграваме тоалета, който искаме да носим когато ни е важно да носим тоалет. Хитруваме, комбинираме забравени стари и нови неща, експериментираме – понеже имаме опита и нужната самоувереност да сме в тренда, без да му робуваме. И Initial не раболепничи, модерен е само колкото е нужно да подчертава класика. Дързък ефект.
_______________________________________________________
* която искала по-лесна за носене версия на Shalimar.

5 коментара:

Анонимен каза...

Здравейте! Поздравления за прекрасните описания и богатия речник, с който ме пренасяте в света на ароматите. От няколко месеца ме гложди любопитството към един рядък за Бг аромат - absolument absinthe. Поне това, което пише в ausliebezumduft, страшно ме провокира и затова моля за описанието му. Може би трябва да уточня, че съм фен на Нилските градини и вече поръчах втори флакон от 100 мл. Търсенето на нестандартни и различни парфюми няма граници;), може би затова съм изчела почти всичките ви описания и след това пробвам /ако мога/ картината и върху себе си...
Поздрави, Галя

katomova каза...

Обожавам го този аромат и старото начало, и ваниления край.

katomova каза...

*ванилов край - извинявам се за грешката :)

morkovianka каза...

Този ШАЛИМАР е върховен и греховен!Не ми изглежда да е за млади жени-първо те нито ще го харесат,нито ще го оценят.На първо място в него,според моя нос,стои пудрен тамян,преплетен с ирис.Това е най-красивата му част,макар че като цяло е изцяло неподражаем!

Анонимен каза...

morkovianka....не съм много много съгласна с коментара ти, че не е подходящ за млади дами!!! Аз съм на 23 год. много ама много го харесах, и го ценявам!!! това е моето откритие за 2011 г. купих си го още като излезе на пазара- на 2 или 3 ден....Този парфюм ме кара да се чувстам уникално и много специална!!!

Публикуване на коментар