Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

14 юли 2011

Private Collection Tuberose Gardenia, Estée Lauder




лансиран 2007 г.
Eau de Parfum
Olfactive Group: Floral




Повярвай ми,

отворих флакона, помирисах и ми излязоха сълзи на очите от красотата”. Това сподели с мен приятел за Tuberose Gardenia, а го запомних защото ми се е случвало и на мен. Не с този аромат – аз не харесвам като нея туберозата в парфюм. Нито гардения. Мога обаче да разбера въздействието на красив мирис върху светоусещанията. Ако имах рентгенови очи, щях да видя как едно зъбчато колело задвижва лентата от близо сто милиона олфактивни клетки в нас и изчатква с искра върху точния зъб. Когато уцели съвпадението с личната настройка, лентата спира рязко от сцеплението и даваш откат. Огромни, цветни пеперуди се взимат отнякъде и докато изтанцуват веднъж пред очите ти, вече са в стомаха.


Моите

пеперуди останаха да танцуват само пред очите и бяха бели, не цветни. Трогнах се, без да се пленя. По някаква причина туберозата влияе зле на много хора, към които спадам и я свързвам безоткатно с мощни и блажни миризми от 90-те. В Private Collection Tuberose Gardenia се стъписвам колко нежна и прозрачна може да е миризмата ѝ. При това отчетливо силна и без да е псевдо туберозата от Infusion de Tubereuse (Prada). Преживях подобен шок с Do Son (Diptyque) и затова не ми идва изневиделица. Там е кремообразна и много достоверна. Тук - мога да я нарека дори луксозна. Бистра и ласкава, също. Оневинена от предишните си деяния в Poison (Dior), LouLou (Cacharel), Carolina Herrera (Carolina Herrera),..., White Diamonds (Elizabeth Taylor). Досието ѝ на провинена остава в архива ми, но Tuberose Gardenia я реабилитира поне дотолкова, че да призная колко може и да е красива.


Не би трябвало


да са толкова неприятни тези две приличащи си на мирис, тропически цветя, щом са любими на приятел. Най-любими са били и на Estée Lauder. Чест прави на внучката ѝ Aerin Lauder, която е решила да почете паметта ѝ с този парфюм. Tuberose Gardenia е вариация върху Private Collection, създаден лично за Estée Lauder през 1973. За него хрониките твърдят, че е парфюмният ѝ автограф. Tuberose Gardenia е по-свободна и много съвременна интерпретация на неговата тема.


Туберозата


цъфти през нощта и затова е номинирана сред нощните красавици. Носи името си заради грудковата* си коренова система и не се родее с розите, макар името ѝ да го внушава. Всъщност, принадлежи на семейство агаве, а ароматът е близък със слезистия на нарциса. В Tuberose Gardenia го откривам точно такъв и дори по-близък до аромата на кокичета. Гарденията е от друго семейство – това на кафето, и въпреки видовото различие с идентично ухание. Оглеждам се често и виждам често гардении в мъжките бутониери от репортажи на лъскави светски събития. Восъчно бели и като от фин костен порцелан са и двете цветя. Приличат на изкуствени, толкова невъзможно изящни са на вид.


Техният


силен, тропически мирис е в началото на Tuberose Gardenia. Туберозата и гарденията са винаги в средата на парфюмните композиции посочвани, но са толкова обсебващи, че не търпят други над тях. Омекотени са според нотките с люляк и масло от портокалово цвете, от които само неролът разпознавам. От обратната на меката страна - тежи жасмин. По-благ от този в Do Son, не толкова стържещо зелен и въпреки това ми се иска да го няма. Участва винаги по подразбиране и ако някой ме попита - инфектира. Нищо чудно, ако попадна на парфюмен аромат на туберози и гардении без него, да установя, че ми харесват. Изтърпявам го тук, защото отдолу е нежна миризма, в която се включва и ароматен лилиум. Сякаш не са достатъчно зашеметяващи останалите изброени. Получил се е изненадващ, кадифен ефект на взаимна неутрализация и ароматът престава да бъде световъртежен. Мекне с часове, а накрая награждава стоицизма ми с гальовен остатък на розови, дребни карамфили.



Ако прескоча



първите остро вклиняващи се минути, после всички цветя се разнежват като валени от топли капки. За пореден път прибягвам до Do Son, с който съпоставката е неизбежна заради приликата. Tuberose Gardenia остава по-крехкия и чист, без преобладаващото кремообразно усещане на двойника си. Не съм се намазала с крем за тяло, а са ме навалели капките от цветята. По-лъчезарно и момичешко е чувството му. През ум не би ми минало в друг, освен в този случай, да подаря или препоръчам за подарък парфюма. Твърде специален е. За специални хора, които обичат тубероза. По-дъхаво кокиче.

____________________________________________________________
* tuber (англ.) – грудка, гулия; tuberous (англ.) – грудков, с грудки

1 коментар:

Атти каза...

Четох и все едно чувах гласа ти. Чувах го и те виждах, седнала на масата до мен, сред купища флакони, на чаша кафе с мляко. Думите и мислите ни се прескачат припряно, защото нямаме време за нищо, но ревюто го чух цялото. Много прекрасно и лично. Вече и ароматът е при мен, картината е пълна и аз отново съм просълзена от красота. Благодаря ти за нея.

Публикуване на коментар